Aug 11, 2009

Lupa Baca Niat Esok Tak Puasa!

Postby Guest »

salam kepada semua.

dalam bulan ramadan,kita berpuasa macam biasa.
maksudnya dia juga baca niat dan bersahur seperti biasa.
tapi pd malam ramadan ke-14 dia x pegi terawih dan tertido sampai x sahur dan hanya jaga utk solat subuh.[lepas terawih ada baca niat beramai2]
bila dah x baca niat ,dia x pose pd siangnya.
dia sangka bila dia dh x berniat pd malam ke-14 ramadan ,posenya x sah dan x guna tahan diri utk makan dan minum lagi.

soalan nya disini,kalau dia teruskan je puasa nya pada hari ke-14,bagi saya puasa nya tetap sah dan tulin lagi suci.

ape pula pendapat para panel feqh yg budiman lagi kacak.

Guest


*******************
Postby Abu_Umair »

-Syarak mewajibkan niat dalam setiap ibadah termasuk puasa. Maka tidak sah puasa tanpa niat.

-Maksud niat puasa, tidak semestinya berlafaz dengan perkataan, apatah lagi dilakukan beramai-ramai selepas tarawih (spt yg anda sebut). Amalan seperti ini tidak bersumberkan sunnah dan tidak diamalkan oleh salaf. Cukup sekadar niat di hati bahawa esok nak puasa.

-Menurut jumhur ulama, diwajibkan berniat itu pada waktu malam (sebelum fajar). Kerana hadis "Sesiapa tidak berniat puasa pada malam hari, maka tiada puasa baginya".
HR: Abu Daud (no: 2456), Tirmizi (no: 730), Nasai (no: 2332).

-Kalau langsung tidak terdetik dalam hati pada waktu malam untuk puasa pada esoknya, maka tidak sah puasa di sisi jumhur. contohnya: seorang yg tertidur atau pengsan sebelum maghrib dan sedar selepas subuh keesokannya, maka tidak sah puasanya pada hari itu.

-Maksud tidak sah puasa ialah: diwajibkan ganti selepas Ramadhan. Bukannya dia dibolehkan makan minum pada hari terbatal itu. Kerana dia tetap wajib menjaga kehormatan Ramadhan.

Rujukan:
-Al-Mudawwanah al-Kubra 1/276
-Majmuk Nawawi 6/288
-Al-Kafi Ibn Qudamah 1/439
-Al-Tahqiq Fi Ahadith al-Khilaf 2/66-67

2 comments:

Anonymous said...

Secara logiknya kita semua tahu, jelas dan yakin bahasa puasa di bulan ramadhan adalah selama sebulan. Di awal bulan puasa lagi kita tahu bahawa bila sampai bulan ramadhan kita akan berpuasa selama sebulan, melainkan seseorang ada niat untuk tidak puasa dalam bulan ramadhan maka isunya berbeza.

Hujah saya disini, apabila kita sudah jelas dan yakin bahawa di bulan ramadhan kita akan berpuasa selama sebulan, maka pada tiap-tiap harinya kita yakin bahawa kita akan berpuasa pada esok hari nya. Itu juga merupakan niat. Seperti di bilik, kita melangkah keluar untuk mengambil wudhu' terdetiknya hati utk memulakan langkahan itu adalah niat. Maka bukan lah satu alasan utk seseorang tidak berpuasa hanya kerana tidak melafazkan niat pada hari sebelumnya, sedangkan kita telah pun mengqasadkan niat di dalam hati bahawa esok hari masih puasa.

Harap hujah sy benar. Jika salah pohon diperbetulkan

-Ilham

irem said...

trabzon
çorum
sinop
yozgat
afyon
7EC6W

Post a Comment