Jul 25, 2009

Perkara Yang Tidak Membatalkan Puasa

nzailan

Assalamu 'alaikum !

Berikut adalah petikan drp url : http://www.ppim.org.myview_artikel.php?artikel=20031022umum-ramadhan&title=umum

Ramadhan

Assalamualaikum
To share with you all on the topic
( From the 9th Fiqh-Medical Seminar, convened at Casablanca, Morocco, during 8-11 Safar 1418, corresponding to 14-17 June 1997, under the eminent auspices of the Commander of the Faith- ful, His Majesty King Hassan II. The theme of the seminar was "An Islamic View of Certain Contemporary Medical Issues", and it was held jointly with the Hassan II Institute for Scientific and Medical Research on Ramadhan, the ISESCO, the Islamic Fiqh Academy, and the World Health Organisation Regional Office.)

3. Substances and actions that nullify the fasting

According to the Quran and the authentic Sunnah of the prophet (pbuh) three actions nullify fasting: eating, drinking and sexual intercourse. Therefore, the passing of any solid or liquid sybstance that can be described as food or drink, in any quantity through the gullet would nullify fasting. Accordingly, the p.articipants agreed unanimously that the following do not nullIfy fasting.

1. Eye and ear drops, and ear wash.
2. Nitroglycerine tablets placed under the tongue for the treatment of angina.
3. Insertion into the vagina of pessaries, medical ovules, vaginal washes, vaginal speculum, and doctor's or midwife's fingers during pelvic examination.
4. Insertion of the urethroscope into man or woman radio-opaque media for X-ray diagnosis or bladder irrigation.
5. Tooth drilling, extraction, cleaning or the use of mis-~ and toothbursh, provided nothing is swallowed into the stomach, do not nullify fasting.
6. Injections through the skin or muscle or joints or veins, with the exception ofintravenous feeding.
7. Blood donation or receiving blood transfusion.
8. Oxygen and anaesthetic gases.
9. All substances absorbed into the body through the skin, such as creams, ointments, and medicated plaster.
10. Drawing blood samples for laboratory testing.
11. Catheter and media for arteriography of heart or other organs.
12. Endoscopy for diagnostic or intervention purposes.
13. Mouth wash, gargle or oral spray, provided nothing is swallowed into the stomach.
14. Hysteroscopy or insertion of an intrauterine device.
15. Biopsy of the liver or other organs.


A majority of participants added the following:
1. Nose drops, nose sprays, and inhalers.
2. Anal injections, anoscopes, or digital rectal examination.
3. Surgery involving general anaesthetic, if the patient decided to fast.
4. Machine or intraperitoneal renal dialysis.
5. Use of gastroscope, provided it does not entail the introduction of liquids or other substances into the stomach.

Burhanudin
Watford, UK

Soalannya : Adakah persefahaman pakar-pakar ini di atas fiqah tarjih , dan bolehkah kita di Malaysia yg bermazhab Syafie menggunakannya ? Sebab biasa nya apa yang di pelajari , memasukkan sesuatu dalam rongga di kira batal puasa .
Maaf kalau ini soalan ulangan .

Wassalam


JAWAPAN:
kamin
Panel Feqh

wa'alaikumussalam. Ramadhan Mubarak!

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab pertanyaan diatas dengar kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.

Keputusan yang telah dicapai didalam seminar "An Islamic View of Certain Contemporary Medical Issues" menepati Fiqh Tarjih dan juga Fiqh Taysir (ringan/mudah). Perkara-perkara yang tidak membatalkan puasa yang disenaraikan diatas disokong oleh ulama-ulama kontempori dan lama termasuklah Shiekh Al-Islam Ibn Taimiyah, Sheikh Dr Yusuf Al-Qardhawi, Sheikh Atiyah Saqr, Sheikh Mohammad Salih Al-Munajjid, Sheikh Ibn Utsaimin, Sheikh Abdul Aziz bin Baaz dan lain-lain. Malahan perkara seperti suntikan ini pernah difatwakan hukumnya tidak membatalkan puasa oleh Sheikh Mohammad Bakhiet Al-Mutiei pada tahun 1919.

Anda boleh melihat cebisan petikan-petikan fatwa mereka yang kami petik didalam menjawab beberapa Soaljawab Al-Ahkam (sila gunakan pilihan Search keatas Jawapan Soaljawab Feqh ).

Berapa kesimpulan yang boleh diambil dari keputusan para ulama, diantaranya adalah:-

1. Alat-alat (barangan) tersebut digunakan menyalurkan ubat - tujuan perubatan
2. Ia tidak bertujuan memasukkan makanan.
3. Alat-alat tersebut tidak sampai ke perut.
4. Ubatan seperti ubat titisan mata atau telinga walaupun sampai keperut, ia tidak melalui rongga yang biasa.

Pada asasnya, seseorang itu berpuasa untuk menahan diri dari syahwat perut dan syahwat seks. Sheikh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi mengatakan bahawa seseorang yang berpuasa haruslah merasa lapar dan dahaga. Ubatan-ubat melalui suntikan, ubat mata dan sebagainya bukanlah bertujuan melegakan dahaga dan mengenyangkan seseorang. Beliau memetik kata-kata Ibn Taimiyah didalam fatwanya :

أن الكحل لا يغذي ألبتة ، ولا يدخل أحد كحلاً إلى جوفه ، لا من أنفه ولا من فمه، وكذلك الحقنة (يعني الشرجية) لا تغذي بل تستفرغ ما في البدن ، كما لو شم شيئًا من المسهلات ، أو فزع فزعًا أوجب استطلاق بطنه ، وهي لا تصل إلى المعدة ..

"Sesungguhnya celak sama sekali tidak memasukkan makan dan tidak ada seorangpun yang memasukkan celak kedalam perutnya, baik melalui hidung atau mulutnya, dan begitu juga dengan suntikan, alat ini tidak membawa makanan kedalam tubuh seseorang, malah ia mengosongkan sesuatu yang ada didalamnya, seperti orang yang menghidu bau busuk, atau terkejut dan takut yang boleh mengerakkan perut, padahal ia tidak sampai ke perut".

Keringanan ini memudahkan bagi mereka yang sakit yang mempunyai kemampuan untuk berpuasa. Sebagai contoh, mereka yang mengidap penyakit asma yang memerlukan inhaler, sampai bila-bila pun ia tidak akan dapat berpuasa, sedangkan ia mempunyai kekuatan untuk berpuasa. Dengan berpandukan pandangan diatas, dapat pesakit-pesakit asma ini berpuasa. Moga-moga pandangan diatas dapat merealisasikan firman Allah swt :-

وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

"..Dan berpuasa itu lebih baik bagimu (dari bayar fidyah) jika kamu mengetahui." - [Surah Al-Baqarah 2:184]

Insyaallah, kita di Malaysia yang kebanyakkannya bermazhab Syafie boleh menggunakan pandangan dan fatwa diatas, malahan ramai Shiekh-Sheikh Al-Azhar yang bermazhab Syafie mempersetujui pandangan diatas.

wallahu'alam, wassalam.
----------
Rujukan :

1. Shiekh Dr. Yusuf Al-Qardhawi. Fatawa Mu'asyirah - I. cetakan ke 9. Kuwait : Dar Al-Qalam, 2001. ms 325-328.

Bacaan yang boleh anda rujuk :

1. Sheikh Salih Al-Munajjid. Things that invalidate the fast . url : http://63.175.194.25/index.php?ds=qa&lv=browse&QR=38023&dgn=4&ln=eng

2. Sheikh Atiyah Saqr. What Invalidates the Fast. url : [/i]. url : http://www.islamonline.net/fatwa/english/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=21952

2 comments:

Anonymous said...

Terima kasih bagi semua info di atas sebagai panduan kita muslimim di Malaysia.

Unknown said...

Assalamualaikum wr. Wb.
Saya mau menanyakan. Dulu saya adalah anak yang jauh dari jalan Allah SWT, dan sekarang saya sudah sadar. Saya ingin menebus segala dosa2 saya, yang salah satunya adalah pernah membatalkan puasa. Saya sudah banyak membatalkan puasa dari tahun 2010, hingga terakhir adalah kemarin 2014 dan sekarang saya ingin menggantinya semuanya namun saya tidak ingat sudah berapa jumlahnya. Yang mau saya tanyakan adalah, bagaimana cara saya mengganti itu semua. Terimakasih.

Post a Comment