Jul 22, 2009

Tidak Mandi Hadas Hingga Siang Hari

thtl
Maqam 7

Assalamualaikum w.b.t,

Saya salah seorang pelawat di laman web al-ahkam. Sebenarnya saya ingin bertanya beberapa soalan di laman web al-ahkam tetapi saya tak dapat untuk mendaftar di laman web tersebut. Jadi sebab tu saya hantar email personaly kepada Tuan Hasan Tuan Lah dan juga saudara pendekar (maaf saya tak tahu nama penuh Ustaz).

Soalan saya, apakah hukum puasa seseorang itu sekiranya pada sebelah malam dia bersama dengan isterinya dan terlupa untuk mandi junub sehinggalah masuk waktu subuh pada keesokan harinya. Sekiranya puasa nya itu tidak sah, perlukan dia membayar kifarah atau hanya cukup sekadar mengada'kan puasanya itu? Sekian.
HambaAllah kat nstt.com.my

JAWAPAN:
thtl
Maqam 7

Wassalam

Kami memohon kema'afan di atas masalah teknikal di Ahkam net. Minta-minta syaikh Maintainer melihat masalah ini.

2. Puasa tidak batal jika lewat mandi junub. Dalilnya: HR Syaikhan dri Aisyah ra, bahawa baginda pernah berada di waktu Subuh sedangkan masih belum mandi lagi. Maka tiadalah kiffarat atau qadha'. Fiqh Sunnah

6 comments:

Anonymous said...

salam....oooo, kalo die mandi junub selepas waktu subuh misal kta dalam pkul 8 pgi...adakah sah puasa nyer atau perlu qada'?

Admin said...

puasanya sah tapi solat subuhnya dah tertinggal...
cepat2 mandi ganti solat subuh

fad said...

trima kasih krana mmberi maklumat ini!^^

Anonymous said...

kalau sampai tghari tak mandi wajib sah tak puasa

Anonymous said...

a'ah saya pun nk tau klu kita xmandi sehingga masuk waktu berbuka n keesokan harinya pun belum mandi tp kita still boleh bpuasa atau x?

Anonymous said...

kalu smpai keesokan nyer pon blom mandi,mcm mn dengan sembahyang...mst tertinggal..jadi,haruslah mempercepatkan mandi wajib..

Post a Comment