Jul 25, 2009

Malam Lailatul Qadr

desaputra

Salam

saudara panel,

1. bagaimanakah perkiraan terhadap malam lailatul qadar itu? adakah lailatulqadar itu selepas tengah malam? atau adakah ianya bermula sejak dari matahari tenggelam sehingga waktu imsak? Adakah masa untuk beribadat utk mendapatkan pahala malam lailatul qadar itu terhad selepas tengah malam?

2) Benarkah perkara2 pelik yang dirasakan oleh seseroang itu petanda kepada berlakunya lailatul qadar itu (Byk cerita2 yg ana dengar, cth nya ketika itu dia merasa mengantuk sesangat, sampai tak larat nak bukak mata dll).

JKK


JAWAPAN:
kamin
Panel Feqh

Wa'alaikumussalam Akhi Desaputra

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawabnya dengan kadar kemampuan dan kekurangan yang ada.

'Ala kullihal, kami akan cuba merumuskan persoalan yg Akhi Desaputra tanyakan dengan merujuk kepada artikel tersebut dan juga rujukan tambahan yang lain.

1. (a)Perkiraan Lailatul Qadr, Bilakah berlakunya?

Sheikh Atiyah Saqr, bekas Pengerusi Majlis Fatwa Al-Azhar mengatakan bahawa ulama'-ulama' berselisih pendapat mengenai bila waktunya Lailatul Qadr. Imam Al-Shawkani menyatakan terdapat 45 pendapat mengenai bila berlakunya Lailatul Qadr, diantara pandangan mereka adalah :-

  • 10 malam terakhir Ramadhan (dari Shahih Al-Bukhaari) kerana Nabi saw menjaga Qiamnya.
  • malam-malam ganjil pada 10 malam terakhir
  • Berlaku sepanjang tahun tersebut
  • Mana-mana malam didalam bulan Ramadhan (Nailur Authar - 4)
  • kebanyakkan ulama' mengatakan berlaku pd bulan Ramadhan
  • pada malam 27 Ramadhan
  • Nisfu Ramadhan (15) (Nailur Authar - 4)
  • Awal Ramadhan (Nailur Authar - 4)
  • pada 21, 23,24, 25,26 atau 29 Ramadhan. (Nailur Authar - 4)

Ulama'-Ulama' seperti Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi dan Sheikul Islam Ibn Taimiyah (Majmu' Al-Fatawa 25/284) cenderung kepada 10 malam terakhir Ramadhan dan juga malam-malam ganjil pada 10 malam terakhir.

Waktu berlakunya Lailatul Qadr sudah tentu waktu malam, sebagaimana disunatkan orang-orang Islam beriktikaf pada 10 malam terakhir. Nabi saw akan beriktikaf sehingga Al-Falah sepertimana hadith dibawah ini :

جمع أهله ونساءه والناس ، فقام بنا حتى خشينا أن يفوتنا الفَلاح . قال : قلت : ما الفلاح ؟ قال : السحور ، ثم لم يقم بنا بقية الشهر

"....Nabi saw mengumpulkan (mengajak) keluarganya, isterinya dan orang ramai, beliau mengetui qiam sehingga kami takut bahawa akan akan tertinggal Al-Falah. Aku bertanya : 'Apa itu Al-Falah?' jawabnya :'Sahur. Kemudian baginda tidak mengetuai Qiam pada bulan tersebut" - [Hadith Sahih diriwayatkan oleh penulis-penulis Sunan].

1. (b) Had dan ganjaran bagi mereka yang berqiam dimalam tersebut.

Mungkin seseorang itu tidak mendirikan Qiam Al-Lail disepertiga (1/3) malam, dan hanya bersolat Tarawikh (Qiam Ramadhan) berjemaah pada awal malam, iaitu selepas Solat Ba'diyah Isya'. Apakah orang seperti ini mendapat ganjaran atau pahala seperti mereka yang bersolat dimalam Al-Qadr (sekiranya berlaku Lailatul Qadr pada malam tersebut)?

Berkata Muhadith terkenal, Sheikh Nasyirudin Al-Albani (didalam buku Risalah Qiam Ramadhan) :

وأفضل لياليه ليلةُ القَدْرِ ، لقوله من قام ليلة القدر ( ثم وُفقَتْ له ) ، إيماناً واحتساباً ، غُـفِـرَ له ما تقدم من ذنبه

"Seafdal-afdal malam ialah Malam Al-Qadr, kerana baginda saw bersabda :'Barangsiapa yang berQiam pada Malam Al-Qadr (berjaya mendapatkannya) dengan keImanan dan Pengharapan, telah diampunkan Dosa-Dosa yang telah lalu' - [Hadith riwayat kedua Sheikh dari hadith Abu Hurairah, Ahmad 5/318].

Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi menceritakan mengenai syarat beramal pada malam Al-Qadr, katanya :

وأدنى ما ينبغي للمسلم أن يحرص عليه في تلك الليلة: أن يصلي العشاء في جماعة، والصبح في جماعة، فهما بمثابة قيام الليل. ففي الصحيح عنه صلى الله عليه وسلم" "من صلى العشاء في جماعة، فكأنما قام نصف الليل، ومن صلى الصبح في جماعة، فكأنما صلى الليل كله" (رواه أحمد ومسلم واللفظ له، من حديث عثمان، صحيح الجامع الصغير -6341). والمراد: من صلى الصبح بالإضافة إلى صلاة العشاء، كما صرحت بذلك رواية أبي داود والترمذي: "من صلى العشاء في جماعة كان كقيام نصف ليلة، ومن صلى العشاء والفجر في جماعة كان كقيام ليلة" (المصدر السابق -6342)

"Membawa kepada apa yang harus dilakukan oleh seorang Islam pada malam tersebut ialah : Bersolat Isya' berjemaah, Solat subuh berjemaah dan pada malamnya mendirikan qiamullail. Didalam Sahih diriwayatkan Nabi bersabda :"Barangsiapa yang bersolat Isya' berjemaah, seolah-olah ia berqiam di separuh malam, dan barangsiapa yang bersolat subuh berjemaah, seolah-olah ia bersolat disepanjang malam tersebut. (Riwayat Ahmad, Muslim dan lafaznya, dari hadis Othman, Sahih Jaami' Saghir - 6341). Dan tujuannya ialah : Barangsiapa yang bersolat subuh dengan tambahan-tambahan didalam waktu Isya', adalah sebagaimana yang diriwayatkan didalam Hadis Abu Daud dan Tirmudzi : "Barangsiapa yang solat Isya' berjemaah bagaikan berqiam separuh malam, dan barangsiapa bersolat Isya' dan Fajar bagaikan ia berqiam sepenuh malam (sumber yang sama - 6342)."

2. Cerita pelik mengenai apa yang berlaku pada malam Al-Qadr.

Sheikh Abdul Aziz bin Baaz mengatakan bahawa tidak terdapat sebarang riwayat yang menceritakan tentang bagaimana para sahabat, atau apakah yang dilihat oleh para shahabat pada Malam Al-Qadr. Walau bagaimanapun kata beliau, barangsiapa yang diberi taufiq oleh Allah swt akan melihatnya. Menurut ulama Saudi, Sheikh Mohammad Salih Al-Munajjid :

قد ترى ليلة القدر بالعين لمن وفقه الله سبحانه وذلك برؤية أماراتها ، وكان الصحابة رضي الله عنهم يستدلون عليهما بعلامات ولكن عدم رؤيتها لا يمنع حصول فضلها لمن قامها إيمانا واحتسابا

"Lailatul Qadr boleh dilihat dengat mata bagi sesiapa yang diberi pertolongan dari Allah swt untuk melihatnya, iaitu melihat melalui alamat yang diberikan, para sahabat telah mencari Lailatul Al-Qadr dengan menggunakan alamat-alamatnya, akan tetapi tidak melihat tidak bermakna tidak mendapat ganjaran, jika seseorang melakukan Qiam dengan penuh Imam dan berharap kepada ganjaran [akan mendapatnya]"
------

Kesimpulan, persoalan bila sebenarnya berlakunya Lailatul Qadr, hanya Allah swt sahaja yang tahu. Apa yang telah dinyatakan kepada kita melalui hadith-hadith Nabi saw ialah alamat-alamat dan juga malam-malam yang kemungkinan berlakunya Malam Al-Qadr. Berdasarkan kepada Nabi saw menghidupkan 10 malam terakhir dengan beriktikaf, ramai dikalangan ulama' cenderung mengatakan bahawa malam tersebut kemungkinan besar akan berlakunya Malam Al-Qadr. Mengenai cerita pelik yang berlaku, usahlah dijadikan pegangan, oleh kerana para shahabat juga mencari Malam Al-Qadr dengan berdasarkan alamat-alamat yang telah Nabi saw ceritakan kepada mereka. Malah, tidak terdapat sebarang periwayatan mengenai apa yang telah dilihat oleh para shahabat. Maka tidak melihat, tidak bermakna tidak mendapat ganjaran Malam Al-Qadr! Wallahu 'Alam.

wassalam
---------
Rujukan :

1. Sheikh Nasyirudin Al-Albani. Risaalah Qiam Ramadhan. Cetakan ke 6. Damsyik : Al-Maktabah Islamiyah, 1413H.

2. Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid. هل ترى ليلة القدر عيانا أي أنها ترى بالعين البشرية المجردة ؟ . url : http://63.175.194.25/index.php?cs=prn&ln=ara&QR=21905&dgn=4&dgn=2

0 comments:

Post a Comment