Jul 29, 2009

Salah Faham Orang Melayu Tentang Nisfu Sya'ban

muawiyah

A`kum,

saya mohon jasa baik panel sekalian utk memperincikan slh fhm msrkt melayu ttg puasa seperti sy tahu Al Qaradhowi menfatwakan bid`ah puasa nisf sya`aban.yg lain2 x tahu lagi.Wassalam


JAWAPAN:
kamin
Panel Feqh

wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr muawiyah dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.

Permasalahan puasa sunat dipersoalkan ialah berkisarkan kepada beberapa sebab, diantaranya :

a. Fadilat2 yang terdapat didalam puasa2 tersebut kebanyakkan terkandung didalam hadith yang sangat dhaif (lemah) dan maudhu' (palsu). Hadith2 yang status maudhu' ini tidak boleh dijadikan hukum. Contohnya hadith yang menceritakan kelebihan puasa didalam bulan Rejab :-

إن في الجنة نهرًا يُقال له رجب، ماؤه أشدُّ بياضًا من اللَّبن وأحلَى من العسل، مَن صام يومًا من رجب سَقاه اللهُ من ذلك النّهر

"Sesungguhnya didalam syurga ada sebuah sungai yg dipanggil Rejab, warna airnya sangat putih dari susu, manisnya lebih manis dari madu, barangsiapa yg berpuasa sati hari dari bulan Rejab, maka Allah akan memberi ia minum dari sungai itu" - hadis ini Dha'if.

Yang sebetulnya, memang bulan Rejab adalah diantara 4 bulan2 yang disunatkan berpuasa, tanpa memasukkan fadilat2 khusus yang dhaif mengenainya. Bulan Rejab merupakan salah satu dari bulan-bulan 'Haram' didalam Islam. Dalilnya terdapat didalam Firman Allah swt didalam Surah Al-Taubah ayat 9:

إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ

"Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya) dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya dan ketahuilah sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertakwa."

Menurut Tafsir Jalalain, yg dimaksudkan dengan "diantaranya empat bulan yg di hormati" ialah:

أربعة حرم- محرمة ذو القعدة وذو الحجة والمحرم ورجب

"Empat bulan Haram - Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab"

Allah swt telah mengurniakan kepada manusia 4 bulan haram. Bulan-bulan ini sebagaimana yg disepakati oleh semua ulama' ialah Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab. Umumnya, sunat berpuasa didalam bulan Rejab (dan 3 bulan yang lain) tanpa mengkhususkan fadilat2nya dan tanpa memilih hari2 tertentu seperti 1 Rejab atau 27 Rejab, kecuali telah yang datang dengan nas2 yang sahih seperti hari Asyura', Puasa Arafah (9 Zulhijjah) dsb.

b. Kecenderungan melakukan puasa2 ini biasanya dikait rapatkan dengan apa yang dikatakan sebagai peristiwa2 besar didalam Islam. Contohnya :

1. Nisfu Sya'ban. Tidak terdapat nas2 yang sahih yang menyebut bahawa sunat berpuasa pada hari tersebut, akan tetapi, terdapat hadith2 contohnya dari A'isyah ra. yang meriwayatkan bahawa Nabi saw banyak berpuasa didalam bulan Sya'ban dan adakalanya tidak berpuasa pada bulan tersebut. Misalnya hadith :-

كان يصوم حتى نقول: لا يفطر . ويفطر حتى نقول: لا يصوم،

"Baginda berpuasa sehingga kami mengatakan bahawa : beliau tidak berbuka (berpuasa sepanjang bulan), dan adakalanya baginda tidak berpuasa sehingga kami mengatakan beliau tidak berpuasa (pada bulan tersebut)".

Sama sahaja ganjarannya berpuasa pada mana2 hari didalam Sya'ban, tanpa menetapkan khusus pada 15 Sya'ban sahaja. Yang wujud didalam hadith adalah sunat berpuasa pada 3 hari pada setiap bulan, iaitu hari yang ke 13,14 dan 15.

2. Puasa 27 Rejab sempena peritiwa Isra' dan Mi'raj. Peristiwa tersebut memang masyhur tarikhnya 27 Rejab, akan tetapi tidak ada dalil sahih yang menyebut bila ianya benar2 berlaku. Lebih2 tidak ada dalil yang sahih yang mengatakan sunat berpuasa pada hari tersebut. Yang shahihnya adalah digalakkan berpuasa pada bulan Rejab tanpa mengaitkan dengan malam Isra' dan Mi'raj.

3. Puasa 12 Rabiul Awal (hari kelahiran Nabi saw). Tidak ada nas yang menyokong disunatkan berpuasa pada hari tersebut. Bagi mereka yang ingin berpuasa, Nabi saw mengalakkan berpuasa pada hari Isnin. Ulama2 juga berselisih pendapat mengenai tarikh kelahiran Nabi saw, dimana ada juga yang mengatakan Nabi saw dilahirkan pada 9 Rabiul Awal.
--------------

Kesimpulanya, puasa2 sunat digalakkan didalam Islam sebagai satu ibadat yang mulia. Namun demikian, terdapat hadith2 lemah dan palsu yang dijadikan hujjah kepada umat Islam agar berpuasa pada hari2 tertentu seperti 27 Rejab, 15 Sya'ban semata2 kerana dikatakan terdapat fadilat2 khas. Menentukan hari khusus untuk melakukan badat puasa dimana tidak didatangkan dalil shahih adalah perkara yang dilarang didalam Islam.

Namun demikian, umat Islam digalakkan berpuasa lebih2 lagi pada 4 bulan2 haram seperti yang dinyatakan diatas. Terdapat juga nas2 yang sahih yang menunjukkan bahawa disunatkan berpuasa pada tarikh2 tertentu seperti 9 Muharam (Tasu'a) dan 10 Muharam (hari Asyura'), 9 Zulhijjah (Hari Arafah), Puasa Isnin dan Khamis, Puasa 3 hari didalam sebulan (13, 14 dan 15), puasa satu hari berbuka 1 hari (puasa selang2 hari) dsb. WA.

wassalam.
==========
Rujukan

1. Dr Yusuf al-Qaradhawi. Fiqh al-Shiyam : taisir al-fiqh fi dhau' al-Quran wa al-Sunnah. cet ke 3. Beirut : Muaasasah al-Risalah, 2001.

1 comments:

Anonymous said...

Puasa adalah therapy paling efektif dalam kesihatan terutama bagi penderita penyakit yang disebabkan oleh berat badan berlebihan. Kesimpulan bagi saya puasa sunat boleh jadi harus yang membawa kepada wajib bagi mereka yang kena turunkan berat badan agar dalam kembali sihat dengan berat badan yang ideal.

Post a Comment