Jul 22, 2009

Muntah Batal Puasa

alijimmm

Seingat saya semasa belajar sekolah dahulu muntah adalah satu perkara yang membatalkan puasa. Bolehkah ustaz huraikan muntah yang macamana yang dikategorikan sebagai membatalkan puasa
terima kasih


JAWAPAN:
thtl
Maqam 7

Jawab:

Memang benar fiqh yg kita belajar di sekolah dulu adalah fiqh spoon feeding (atau fiqh untuk lulus periksa) dan fiqh jenis ini perlu diperbaharui semula dengan lebih sistematis. Manakala fiqh untuk amalan harian sebagai mukallaf (orang dewasa yg dipertanggujawabkan) adalah melalui dalil dan rasional.

Adapun muntah yg membatalkan puasa ialah muntah yg disengajakan. Dalil: HR asyhabu Sunnan dari Abu Hurairah ra," barangsiapa yg terpaksa muntah, tidak wajib qadha'" disahkan oleh alHakim. Fiqh Sunnah

3 comments:

Anonymous said...

tadi saya dgn tak sengaja termuntah apabila memberus gigi, adakah itu batal .

Anonymous said...

ya...saya pun bgtu..tiba2 ketika memberus gigi, tekak saya loya dan saya termuntah..apa ka puasa saya tebatal?

Farizal Lazim said...

cuba baca jawapah THTL tu dengan teliti, kalo dah xsengaja atau "ter" muntah, apa lagi yg nak disoalkan??? jawapan THTL dah jelas.

Post a Comment