Jul 23, 2009

Takbir Hari Raya

jawana

Salam

Mendayu-dayu ketika membaca takbir & tahmid pada hari raya, adakah ia Islamik?

Wassalam


JAWAPAN:
ziy@d

Salam

takbir mendayu2 kesedihan berasal dari budaya orang melayu. Mungkin kerana hendak menyatakan kesedihan perginya ramadhan.

Tetapi ia tidak sahih di sisi sunnah. Kerana disyariatkan eid adalah utk sebagai perayaan utk bergembira. sebagai petanda kemenangan.

Anas R.A meriwayatkan bahawa apabila sampai ke Madinah, Baginda S.A.W mendapati bahawa penduduk di situ menyambut dua perayaan (Hari Nayrooz dan hari Mihrajaan) yg disambut sejak zaman jahiliyyah. Baginda S.A.W bersabda: “Apabila aku datang kepada kamu, kamu mempunyai 2 hari yg kamu sambut semenjak zaman jahiliyyah. Dan sesungguhnya Allah telah menggantikan perayaan itu kpd kamu dgn lebih baik yakni hari korban dan hari raya fitr (berbuka puasa).” (Hadith riwayat Ahmad, Abu Daud dan lain. Ia adalah sahih)

Imam Bukhari dlm sahihnya meriwayatkan bahawa Umar Al-Khattab ketika berada di Mina, beliau akan bertakbir dlm khemahnya dgn lantang sehinggakan org di masjid dapat mendengar dan mereka juga akan turut berbuat demikian.

Al-Waleed Ibn Muslim bahawa dia telah bertanya Al-Awzaa’ie dan Malik bin Anas tentang bertakbir dgn kuat (lantang) pada hari Eid.” Mereka berkata: “Benar. Abdullah ibn Umar bertakbir dgn kuat pada hari eidul fitri sehingga imam keluar.”

Abu ‘Abd al-Rahmaan al-Salami berkata, “Pada hari eidul fitri, mereka akan berkata dgn dgn kuat berbanding pada hari eidul adha.” Waqi’ berkata: “Bertakbir.” (Al-Irwaa’, 3/122)

Hikmah disyariatkan takbeer pada eid adalah utk memperingatkan orang ramai bahawa eid itu adalah satu anugerah dari tuhan.

Wallahua'lam

Rujukan:
Al-Eid Fil Islam, Al-Jiballi

0 comments:

Post a Comment